Vendlus and Duplicate Records Forums » Announcements and Label Related Discussions

Sarath reviews!

(9 posts)
  • Started 3 years ago by Duplicate it!
  • Latest reply from Duplicate it!

Overall Post Rating:
How do you rate this post?

1. Sarath
    'Husk, Du Skal Dö'

Memento Mori... that’s the Latin title of this 7” from Trondheim’s Sarath. Husk, Du Skal Dø is roughly translated to ’remember, you’re going to die’, and the b-side, “Heller Dø Enn Å Hedre Guds Navn”, is translated to ‘I’d rather die than praising the name of God’. Such lyrics yield references to the quintessence of Norwegian black metal’s anti-Christian consciousness, and I’m convinced that this release will raise much interest from black metal followers from all over the world... or at least it should appeal to anyone into Norwegian black metal.

A one-man band, the omni-present musician’s ambitions constitute the perfect alignment to the heritage of Immortal as well as earliest incarnations of Dødheimsgard and Dimmu Borgir. Poignant vocal phrasings and manic up-tempo riffs consolidate the suitable atmosphere of the production leaves everyone’s eyes wet and black hearts pulsating for hours.

I’ll stick to a moderate four out of six, since I’m only passing my judgment by virtue of two tracks, but I’ll be generous towards his name, providing an upcoming album will equalize the quality of this 7”.
    4/6 - Lolk, Antenna

Posted 3 years ago #

2. Sarath
    'Husk, Du Skal Dö'

Dette er Duplicate Records´ første black metal utgivelse. Den norske labelen mye spennende på gang, og viser bredde og kvalitet på det som kommer ut. Sarath er intet unntak, og føyer seg inn i dagens veldig korte rekke med interessante nye norske black metal band.

Sarath er et en-mansband fra Trondheim, hvor nemlig Sarath, gjør alt selv. Alt fra skriving til innspilling. Nå sitter ikke jeg med 7ern, men en CDr, dessverre. Uansett ser coveret rått ut på bildet jeg fått fra Duplicate Records.

Husk, Du Skal Dø består av Husk, Du Skal Dø og Heller Dø Enn Å Hedre Guds Navn. Dette er norsk black metal, fra skaft til spiss. Førstnevnte låt starter med en intro, som gjerne kunne vært droppet, da den ikke er særlig interessant eller gir resten av materialet noe. Men det tar seg opp, når låten først begynner. Gode riff, driv og variasjon i låten, samt vokalen, som er lett gjenkjennelig, gjør dette til en bra låt. Litt lang, med sine nesten 7 minutter, men jeg får skylde på introen og noen få dødpunkter i låten.

Heller Dø Enn Å Hedre Guds Navn sparker i gang fra første sekund, og viser seg frem på en bedre måte enn første spor. Enda mer driv og enda mer treffende riff. Dette rocker, og med den kraftfulle vokalen på topp er denne låten en fornøyelse. Desidert beste BM-spor fra norsk jord så langt i år.

Den som har sansen for midtempo black metal, Dødheimsgards eldre dager og vinyl bør ikke vente. Lenge siden jeg har hørt Preludium, Saraths demo fra 2003, men mener å huske den var bare helt grei. Det vil si en god utvikling i rett retning, og fortsetter det slik gruer jeg meg ikke til et album.
    7/10 - Gnombob, metal-norge.com

Posted 3 years ago #

3. Sarath
    'Husk, Du Skal Dö'

Oslo-baserte Duplicate har begynt å komme med en del interessante utgivelser. Spesielt på 7" fronten har det dukket opp noen godsaker som for eksempel Überthrash-singlene og Infernö. Dette er vel strengt tatt den første black metal utgivelsen fra labelen og det på favoritt formatet mitt, vinylsingel.

Sarath har opphav i Trondheim og er et enmannsband som følger ganske tradisjonelle norske black metal spor. Musikalsk rett fram, enkel og stemningsfull svartmetall med en vokal som kan spores i meget stor grad til Dødheimsgards "Kronet til Konge". Begge låtene Husk, Du Skal Dø og Heller Dø Enn Å Hedre Guds Navn er godt over gjennomsnittet og jeg liker vokalen med sine Dødheimsgard-influenser.

Låtene har godt driv og gode riff som ikke blir intetsigende. Ikke noe nyskapende og man har hørt det før, men kort og greit bra og i tradisjonens tro. Introen kunne godt ha vært kortet ned for den er ganske kjedelig og føles unødvendig lang på en singel. En god utgivelse som er ok å ha i samlingen, men kanskje ikke
    kritisk påkrevet.
    Terje Larsen, musiq.no

Posted 3 years ago #

4. Sarath
    'Husk, Du Skal Dö'

Skal man få det som man selv vil er det like godt å gjøre alt selv. Det er akkurat hva Sarath har gjort på denne limiterte 7 tommeren som bærer den mørke tittelen Husk, Du Skal Dø. Sarath er et enmannsprosjekt, så det er vel ikke så rart at mannen gjorde alt selv, han har skrevet låtene, spilt inn alle instrumentene og vokal selv, og innspillingen gjorde han i sitt eget studio. Han har til og med produsert låtene selv. Det eneste jeg kan forstå at han ikke har gjort selv er logoen.
    Hva har så gutten fått til? Jo da, dette smaker det fugl av. God iskald svartmetall som for det meste går i det kjappe temposjiktet, men Sarath roer også ned her og der med noen instrumentelle partier som bryter av kjøret en del.
    Husk, Du Skal Dø og Heller Dø Enn å Hedre Guds Navn er navnene på de 2 låtene og det er noe i musikken som minner en del om det aller eldste fra Darkthrone og Dissection. Det er noe med låtoppbyggingen og soundet som minner mye om Darkthrone og samtidig er det en smule Dissection i riffene. Så det er skikkelig old school black metal vi snakker om her. Litt kaotisk på trommer til tider, men det skal være slik. En litt skitten black metal sound som passer musikken til Sarath perfekt.
    Jeg husker den forrige demoen vi fikk ra Sarath, og dette er et stort steg i den absolutte riktige retning. Det låter langt bedre her og han har satt sitt eget lille preg på låtene. Man kan jo bare håpe at Sarath setter seg ned og skriver til krampa tar ham, for dette vil jeg ganske enkelt ha mer av.
    Rune - Eternal Terror

Posted 3 years ago #

5. Being Danish it is easy for me to understand the Norwegian reviews but I simply do not get the word 'låt'. Does it simply translate to song?

-Echon

Posted 3 years ago #

6. Yes :)

Posted 3 years ago #

7. Sarath
    'Husk, Du Skal Dõ'

Duplicate records er ute med sitt niende slipp. Denne gangen er det en 7" limitert til 500 eksemplarer av enmannsbandet Sarath fra Trondheim som er klar for markedet. Promoen beskriver trønderen som en black metal visjonær, og med det i bakhodet har "Husk du skal dø" litt å leve opp til.

Det må vel nesten gå an å kalle Husk du skal dø for ei retroskive, for her plukkes det nemlig heftig av eldre norske sortmetallband. Promoskrivet nevner både Dødheimsgard og Darkthrone som referanser, og jeg synes også jeg sporer en god del eldre Satyricon , rundt Nemesis divina. Det er med andre ord intet nytt under solen hos Sarath.

Allikevel har jeg ingen problemer med å låne øret mitt til denne karen, da det han gjør er velgjort og stilsikkert. Å kalle mannen for en visjonær blir vel allikevel litt i drøyeste laget.

Fyren spiller alle instrumenter selv, tar seg av vokalen og har også produsert selv. Absolutt ingen innblanding fra andre krefter altså. Nå er jo ikke musikken av den tekniske sorten, så vanvittig imponerende er det vel egentlig ikke det at han spiller alt selv.

Det skal dog legges til at det ikke er mulig å merke seg her hva som egentlig er fyrens hovedinstrument. Et visst talent for traktering av instrumenter har han helt sikkert.

Som låtskriver har han i alle fall et talent og produksjonen er det slettes ingen grunn til å kimse av. Vokalen er kanskje det jeg liker aller best på skiva, med litt ekkoeffekt tillagt høres det virkelig fett ut når han snerrer ut visdommen sin. Kanskje den godeste Sarath er en aldri så liten tusenkunstner allikevel? Det er i alle fall ingen merkbare svakheter ved spillinga, komponeringa eller produksjonen på dette minialbumet.

Et minus er at Husk du skal dø kun inneholder 2 spor. Dermed blir grunnlaget for anmeldelse litt tynt. Jeg synes også at det jeg hører her er såpass bra at jeg godt kunne tenkt meg litt mer musikk enn de skarve minuttene jeg får tildelt.

Nuvel, intet jeg kan gjøre med akkurat det.
    Det første sporet, Husk, du skal dø, åpner med en intro på drøye minuttet. Deretter dunker det løs med intens sortmetall ala de nevnte banda. Låta veksler mellom 3-4 ulike temaer og mot slutten går man over i et heftig catchy parti som virkelig får nakkemusklene til å jobbe. Tøff låt, og Sarath viser at han behersker både kjappe og litt mer neddempede sortmetallpartier. Det er selvfølgelig monotont, men de ulike partiene er såpass ulike at de tilfredsstiller mine krav om variasjon.

Den andre låta, Heller dø, enn å hedre guds navn, viser egentlig bare mer av det samme. Intens, smågrim og kald sortmetall av den typen som har mye å by på ved bruk av enkle virkemidler.

Det er faktisk ikke så mange som klarer å lage god tradisjonell norsk svartmetall lenger. Kanskje Sarath kan bli et band å stole på framover? Det trønderen gjør fanger i alle fall min oppmerksomhet nok til at jeg ser fram til å høre mer fra ham. Liker du eldre norsk black metal er sjansen stor for at du også liker Husk du skal dø".

6/10 - Steinar Selstõ, heavymetal.no

Posted 3 years ago #

8. From Lunar Hypnosis www.lunar-hypnosis.com

Sarath, from Norway, has intrigued me with a 7-inch vinyl of about twelve minutes. I can find little information on this elusive band, but IÂ’ve learned that it is a solo project, and he has released two demos previously.

The CD starts off with a slow, brooding intro, then goes right into a traditional black metal attack, with “old school” type riffs and drumming. Though not exclusively original, the music is well-developed and solidly preformed, and the production is unpolished and raw, the drum cymbals being a little overpowering but I think they fit well with the overall atmosphere. I’d have to say that I am impressed by Sarath. Both songs are very good and quite memorable. Some of the riffs are reminiscent of bands like Dissection or Dødheimsgard, but then there are other, more grooving riffs—especially on the second track—that really pull the songs together and make you want to bang your head.

Overall, there is a lot of talent here—a lot of potential for Sarath, especially since he recorded all of the instruments and even produced the record himself. If he were to put out a full-length on CD, I would certainly buy it right away. I’m very much looking forward to hearing more from him in the future.

July 15, 2005
    By Velinnos
    8 of 10

Posted 3 years ago #

9. Cool review man, thanks!

Posted 3 years ago #

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.